FAQ
•
Szukaj
•
Użytkownicy
•
Grupy
•
Galerie
•
Rejestracja
•
Profil
•
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
•
Zaloguj
Napisz odpowiedź
Forum www.zenit.fora.pl Strona Główna
»
Optyka
» Napisz odpowiedź
Napisz odpowiedź
Użytkownik:
Temat:
Treść wiadomości:
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje:
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
$1
Kod potwierdzający:
$3
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
APPLE
Wysłany: Czw 9:38, 18 Lis 2010 Temat postu:
Nikon odpada!?! Soczewka wcale nie wpływa na jakości obrazowania, a prawie wszystkie modele przejściówek z soczewką mają specjalne powłoki i na alledrogo za 80zł są. NIKONIARZE! nie zniechęcajcie się!
bix
Wysłany: Pon 14:44, 01 Lis 2010 Temat postu:
nie ma winiet, nie ma rozmazania na rogach (chyba że obiektyw ma taką charakterystykę).
Uważasz inaczej, proszę pokaż. Ja wiem z doświadczenia (robiłem i robię zdjęcia).
kaef
Wysłany: Pią 21:45, 22 Paź 2010 Temat postu:
A jak inaczej miałaby być położona matryca? Podaj jakieś źródełko do tego co piszesz, bo ni w ząb zrozumieć nie mogę o co Ci teraz biega.
bix
Wysłany: Nie 22:24, 03 Paź 2010 Temat postu:
kaef napisał:
Nie rozchodzi się o odległość bagnetu od materiału światłoczułego. Rozchodzi się o telecentryczność (wikipedia się kłania)
wiem co to jest telecentryczność. I nie ma tu różnicy i błędu w tym co mówię. To działa i to naprawdę dobrze. matryca jest położona centralnie, tak jak klatka kliszy. Sprawdź zanim będziesz się upierał.
kaef
Wysłany: Sob 23:37, 11 Wrz 2010 Temat postu:
Nie rozchodzi się o odległość bagnetu od materiału światłoczułego. Rozchodzi się o telecentryczność (wikipedia się kłania)
bix
Wysłany: Sob 11:25, 04 Wrz 2010 Temat postu:
kaef napisał:
A co powiesz na telecentryczność?
Ale po co walczyć z tym w pentaksie? Po prostu odległość matrycy od bagnetu jest taka sama jak filmu do bagnetu w M42
kaef
Wysłany: Wto 1:49, 22 Cze 2010 Temat postu:
Przede wszystkim rozchodzi się o szerokie kąty. Ja chętnie oddam do porównania sample ze skanowanych negatywów
Mogę oddać z 35, 58, 70-210mm. Nowa stałka 18mm już niedługo będzie u mnie, więc będzie można porównywać ultraszerokości. Nie mogę się doczekać.
david123
Wysłany: Nie 23:19, 20 Cze 2010 Temat postu:
kaef napisał:
A co powiesz na telecentryczność?
Szczerze mówiąc nie wiem czy i jak walczą z tym problemem w Pentaxie, ale ja nie zauważyłem wielu negatywnych skutków działania starych szkieł z matrycą cyfrową.
W tygodniu podeśle może jakieś sample.
kaef
Wysłany: Wto 13:27, 15 Cze 2010 Temat postu:
A co powiesz na telecentryczność?
david123
Wysłany: Sob 12:37, 05 Cze 2010 Temat postu:
Cytat:
Pierwsze co przychodzi do głowy, to fakt, że optyka "na" przejściówce wyłączy praktycznie całą automatykę lustrzanki cyfrowej - autofocus, potwierdzenie ostrości, nierzadko też światłomierz.
W Pentaxach jest wszystko poza AF, ktorego po prostu w M42 nie ma.
Cytat:
Jeśli jednak nadal jesteś zainteresowany szkłami m42 do swojej lustrzanki cyfrowej, a wujek/dziadek/ojciec podsuwa Ci stary obiektyw dużo wyższej klasy niż popularny Helios 44m4 - pamiętaj, że jest jeszcze jeden haczyk.
Helios się dobrze, a nawet bardzodobrze spisuje w portrecie, głownie na DSLR gdzie matryca najczęściej jest mniejsza niż klatka filmu.
Cytat:
Aby zrozumieć ich wyższość, trzeba je niestety wkręcić do aparatu.. na film!
Lub do Pentaxa.
Cytat:
Dlatego sprawa jest prosta - masz szkła m42 i chcesz z nich zrobić pożytek? Wkręć je do aparatu na film. A do lustrzanki cyfrowej niestety musisz kupić sobie obiektyw zaprojektowany do urządzeń "digital".
Jest trzecia opcja - kup Pentaxa.
Głownym założeniem Pentaxa jest konstruowanie takich aparatow, by wszystko co zostało dotychczas stworzone i da się wkręcić w bagnet K(nawet za pomocą przejściowek) działało jak najlepiej się da.
Ale rozumiem Twoje "Nie!" dla M42 w DSLR, w końcu masz Nikona, a tam rzeczywiście te szkła odpadają
kaef
Wysłany: Wto 3:24, 11 Maj 2010 Temat postu: Obiektywy m42, a lustrzanki cyfrowe
Witajcie,
Pozwolę sobie na krótkie rozważanie na w/w temat - być może dzięki temu ktoś uniknie problemów w przyszłości.
Bardzo często mówi się, że stara optyka jest dobrym sposobem, aby rozbudować swój zestaw DSLR, przy niskim budżecie. Dzięki zainteresowaniu szkłami m42, ich cena na rynku wtórnym wyraźnie podskoczyła w ostatnich pięciu latach.
Pierwsze co przychodzi do głowy, to fakt, że optyka "na" przejściówce wyłączy praktycznie całą automatykę lustrzanki cyfrowej - autofocus, potwierdzenie ostrości, nierzadko też światłomierz. To jednak daje użytkownikom pewną dawkę adrenaliny i prawdziwego fotografowania w pełnym manualu.
W przypadku marki Nikon optyka m42 praktycznie odpada, ponieważ Nikon ma inną budowę optyczną (odległość środka optycznego od materiału światłoczułego) swojego korpusu i bagnetu F. Bez dodatkowej soczewki nie można ostrzyć w nieskończoność, więc cudowna jakość i ostrość starych obiektywów pozostaje do użytku tylko fotografom zajmującym się makro. Natomiast przejściówka z soczewką drastycznie pogarsza jakość obrazowania, ponieważ w najczęściej spotykanych tanich modelach jest to jedynie zwykły kawałek szkła, bez żadnych specjalnych powłok.
Jeśli jednak nadal jesteś zainteresowany szkłami m42 do swojej lustrzanki cyfrowej, a wujek/dziadek/ojciec podsuwa Ci stary obiektyw dużo wyższej klasy niż popularny Helios 44m4 - pamiętaj, że jest jeszcze jeden haczyk. Nie raz słyszałem negatywne głosy, że stare szkła wcale nie są takie cudowne. Strasznie "mydlą", nie są ostre, drastycznie winietują nawet na niepełnoklatkowych matrycach. Nie zgadzam się. Dobrej jakości obiektywy są dużo lepsze niż ich nowe "średniopółkowe" odpowiedniki. Aby zrozumieć ich wyższość, trzeba je niestety wkręcić do aparatu.. na film!
Dlaczego? Tutaj przychodzi nam z pomocą specjalna własność układów optycznych, która nazywa się telecentryczność (ang:
telecentricity
). Rzecz polega na tym, że promienie światła przechodzące przez układ stają się równoległe i padają prosto na materiał światłoczuły (matrycę lub klatkę filmu). Wyobraź sobie matrycę lustrzanki. Jest ona zbudowana z pojedynczych pikseli, na każdym znajduje się filtr, na całej matrycy jeszcze jeden lub dwa filtry. Jeśli promień światła pada pod kątem prostym na piksel, to nie ma problemu. Jeśli jednak promień światła będzie o ułamek stopnia odchylony od kąta prostego, to piksel może nie zarejestrować niczego, bo niczego nie "zauważy" - taka jest budowa matrycy. Każdy piksel jest "obudowany" i może nie dopuszczać promieni nie padających na wprost.
Dlaczego jest to takie ważne? Materiał światłoczuły jakim jest błona fotograficzna nie jest tak skomplikowanym urządzeniem jak matryca, pomimo tego, że nadal ma większą rozdzielczość (ok 18MPIX) niż popularne matryce w aparatach. W przypadku fotografii tradycyjnej nie ma większej różnicy czy promień światła pada pod kątem 90st, 88, czy 85. Film zostanie poprawnie naświetlony we wszystkich przypadkach.
Podczas projektowania optyki dla lustrzanek małoobrazkowych na film 35mm nikt nie przywiązywał wagi do tego, aby telecentryczność była tak idealna. Nikt nie przypuszczał, że w przyszłości człowiek wymyśli tak niedoskonałe urządzenie jakim jest matryca światłoczuła.
Dlaczego obiektyw m42 "mydli" bardziej niż zwykły? Wyobraź sobie jak na matrycę pada światło niedostatecznie uregulowane. Połowa pikseli nic nie zarejestruje, w związku z czym procesor aparatu musi sam dobudować brakujące piksele. Gwarantuję, że jeszcze żaden algorytm nie jest w stanie uzupełnić informacji tak, aby były zgodne z rzeczywistością we wszystkich warunkach. Klatka filmu zarejestruje wszystko bez konieczności prowadzenia skomplikowanych algorytmów
Dlatego sprawa jest prosta - masz szkła m42 i chcesz z nich zrobić pożytek? Wkręć je do aparatu na film. A do lustrzanki cyfrowej niestety musisz kupić sobie obiektyw zaprojektowany do urządzeń "digital".
Zaraz pojawią się głosy "ja mam np CZJ 135/2.8 i jest najostrzejszym obiektywem na DSLR". Cóż mogę powiedzieć? Ciesz się i korzystaj - Carl Zeiss to profesjonalny sprzęt. Opisane wyżej problemy stają się dużo bardziej widoczne przy ogniskowych 50 w dół (35, 28, 24 20, 1
oraz w wielu tańszych obiektywach produkowanych z przewodnim hasłem "dla ludu".
PS:
Co mnie skłoniło do tego tekstu? Trafiłem na domowe testy kogoś kto porównuje nowy obiektyw Sigma 18-200 do starych szkieł m42. Jedyne co na teście zostało pokazane, to spadek ostrości szkieł m42 w stosunku do Sigmy. I to był jedyny powód do tego, aby Sigmę ochrzcić super szkłem, a resztę spalić na stosie. Niestety autor nie widział w swojej Sigmie najważniejszej wady - dystorsji. Wszystkie zdjęcia byłby powykrzywiane - tym obiektywem na pewno nie da się sfotografować kwadratu..
Pozdrawiam
Kamil
Forum www.zenit.fora.pl Strona Główna
»
Optyka
» Napisz odpowiedź
Skocz do:
Wybierz forum
Zenit - budowa
----------------
Sprawy techniczne
Zenit - modele
----------------
C
3
3M
B
11
12XP
122
18
19
212K
TTL
E
ET
Inne aparaty
----------------
Analogowe
Cyfrowe
Zenit - eksploatacja
----------------
Filmy
Konserwacja
Tuning, modernizacje
Fotografia
----------------
Technika fotografowania
Galeria analogowa
Wywoływanie zdjęć
Pytania wszelkie
Galeria cyfrowa
Zenit - sprzęt
----------------
Optyka
Inne oprzyrządowanie..
Propozycje nowych działów/zmiany istniejących
----------------
Propozycje
Hyde Park
----------------
Przedstaw się
Offtop
Humor
Ciekawostki
Sprzedam/Kupię/Zamienię
Pokaż się!
Shoutbox
Pomocne linki
----------------
Poradniki
Galerie
Zloty, spotkania
----------------
Propozycje
Sprawozdania i relacje
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001/3 phpBB Group ::
FI Theme
:: Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Regulamin